Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

Lydnadsuppvisning i Flyinge

Av Madde & Ullis - 28 mars 2010 23:13

   Här har ni mig igen, snyggingen från Lund!!!


  Och här är the crew of vardagskoll(.se)

  Det är dem som hjälpt oss att komma såhär pass långt i vår träning med Lego. 


  Så har det då blivit den 28:e mars, och dax för lydnadsuppvisning i stora

  ridhuset på Flyinge stuteri.


  Vi var mellan 70 och 80 hundar idag, som alla kommit olika långt i sin träning.

  Vissa hade bara tränat för Jeppe i 3 veckor, vi har tränat för Micke ca 4 månader   i höst och vinter, och där var dem som tränat till och från i flera år!


   1 gul väst eller skjorta=1 hund varken mer eller mindre   

   Försök räkna oss om ni kan.... 

   Visst är vi snygga va...?


   Det var Madde som var min förare idag.

   Ullis satt på läktaren, ansvarig för kameran.

   Vi ville inte äventyra hennes hälsa allt för mycket    

   då hon ju är allergisk mot pälsdjur.

   Hon blev täpp i näsan men annars gick det bra...


   ....det gjorde det även för Madde och mig såklart   

   Vågar dock inte riktigt komma på inkallningarna när det är mycket hundar runt

   omkring.

   Det känns lite osäkert och läskigt då, men om matte kommer närmre och ger  

   mig mycket stöd och motivation så brukar även det gå bra!


   Jag tänkte nu lägga upp 2 videoklipp som visar tydligare hur vi jobbar och hur

   tänket kring vår träning är.

   Första filmen visar tydligt hur man alltid måste jobba på hundens egen nivå.

   http://www.youtube.com/watch?v=a1YtxnuCnYY


   http://www.youtube.com/watch?v=sbKzSLVS5JE



   Enligt Jeppe Stridh finns det inget som heter mjuka metoder, hårda  

   metoder, godis metoden etc etc.

   Enda sättet att kunna vara en ledare för din hund, är genom att ge/visa

   hunden:  

   Kärlek, motivation, stimulans men även dominans.

   Vilken "metod" du använder beror helt på hunden,

   och detta skiftar från dag till dag, från minut till minut och även från sekund till

   sekund ibland!

   Därför är det så viktigt att kunna läsa sin hund och dess signaler så du vet när

   och hur du ska agera i olika situationer.

   När du tränar din hund (och alltid annars med för den delen) ska 95% utgöra

   kärlek, motivation och stimulans, dvs ha kul med din hund!

   Endast 5% får vara dominans, och det är genom den du sätter gränser/ramar för

   din hund, vad är ok och vad är inte.

   Vi som tränar hund på detta sätt använder oss aldrig av godis som belöning i

   vardagslydnaden.

   Detta dels för att du som förare måste kunna vara tillräckligt glad,

   positiv och ge mycket beröm, gos, kel och bus till din hund och på så vis själv 

   bli belöningen.

   Men även för att ALLA hundar oavsett ras, kön och ålder har 3 drifter som du

   ALDRIG kan avleda med hjälp av mutor i form av godis!

   Och dessa 3 är: Aggression, jaktinstinkt och könsdrift

   Enda sättet att kontolera dessa är genom dominans som efterföljs av omedelbar

   kärlek med översvallande beröm!

   Givetvis tränar vi Lego även med hjälp av godis, tex. när vi ska lära honom

   små trix, eller när vi gör sökövningar, enkel agility mm.

   Men aldrig när det gäller vardagslydnaden.


   Jag tyckte att det här var jätte roligt, och mattarna är så stolta över mig!

   Tack till alla er som var och tittade på oss i Flyinge idag, det värmde!   


   Puss och kram från Madde, Ullis och Lego 



 
 
Ingen bild

Mormor Majvi

30 mars 2010 11:22

Hej!
Så duktig du är Lego!! Synd att jag inte kunde vara med på plats och se det hela, men nu har jag tittat på videoklippen. Vem hade inte blivit helt förvirrad med så mycket folk och så många hundar huller om buller. Lite tendens till sjösjuka fick man, men om det berodde på den som höll i kameran eller på min dator vet jag inte ;-)
Jag är imponerad. Det syns att du har full koll på matte hela tiden, som också är duktig.
Hoppas vi ses i påsk.
Stor påskkram från Majvi

 
Doris

Doris

30 mars 2010 15:42

Vad kul att se dig på film och så duktig du var!!! Snygg är du oxå :-) Varken jag eller Stella hade nog klarat av sitta still med alla de andra hundarna runt omkring så vi är djupt imponerade!!

puss o kram hela dan från syrran i Borås

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

31 mars 2010 01:44

Meeen vad du är duktig... jisses vilken koll du har på matte. Du är verkligen en stjärna, jag skulle nog inte heller klara av det. Naturligtvis beror det på dina duktiga mattar oxå.
Kramizar

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

1 april 2010 17:44

Jädrans så duktiga ni är. Ha nu lite gladpåskledigt

http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se

 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

2 april 2010 02:35

GLAD PÅSK!!!!!
kramar från Elliot och Kulan

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
Bella & Smilla med matte

Bella & Smilla med matte

2 april 2010 10:26

Imponerande duktig! Glad Påsk!

http://teamlagotto.blogg.se

 
Torsten

Torsten

7 april 2010 07:09

Å, vad duktig du var.....Jag svämmar över av stolhet!!!
Kram på dej!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

12 april 2010 03:15

GRATTIS på födelsedagen, Hurra Hurra Hurra önskar
Elliot

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
Doris

Doris

12 april 2010 09:46

GRATTIS Lego!!! Hoppas att din dag blir underbar!! Nu förväntar vi oss blogg i kväll ;-)

P.s nu har matte äntligen fått tummen ur och anmält mig till Hässleholm, hoppas hoppas att vi ses där!!

Kramar i massor!

http://blondinstella.bloggagratis.e

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde & Ullis - 21 maj 2011 23:55

   Hej alla glada!!!! Då var det utställningsdax för 4:dje gången i mitt liv! Madde och jag fick åka själva till utställningen idag då Ullis blev iväg lurad på möhippa i morse   Jag fick frihet under ansvar medans vi väntade på våran tur   ...

Av Madde & Ullis - 12 april 2011 00:50

Hoppas att vi alla i kullen Liq/Erio 2009-04-12 får en fantastisk födelsedag!!!    För det är faktiskt våran dag from NU och ca 23 timmar frammåt     Här har ni mig när jag var plutte liten...      Mattarna blev blixt förälskade i mig d...

Av Madde & Ullis - 27 januari 2011 15:35

   Tjenixen! Äntligen händer det något kul helt i min smak     Trots den bitande kylan tog Madde med mig till St Lars området idag. Madde har nämligen haft kräksjukan    ett par dagar och Ullis har jobbat för fullt, så lilla jag har snällt fått...

Av Madde & Ullis - 22 januari 2011 16:56

   Hej! Tänkte bara uppdatera er på vad som hänt/händer i mitt liv! Ni måtte ju ha trott att jag gått och dött i den smällkalla vinter...     För vinter har det sannerligen varit, även i vår del av landet.     Vackert och fant...

Av Madde & Ullis - 13 december 2010 12:34

Och mattarna skyndar som nissarna vid nordpolen.    Årets pepparkakshus står på sin plats... jag fick inte smaka i år heller. Men jag fick nosa på mattes snögubbe innan han sattes på sin plats.      Likaså är den obligatoriska snögubb...

Presentation



Hej!
Jag är en Lagotto som heter Legolas men jag kallas oftast för Lego.
Jag föddes den 12 april 2009 i Strövelstorp (utanför Ängelholm) hos Pia och Håkan, men bor nu hos mina mattar Madde och Ullis i Lund. Här kan ni följa mig och mina mattar när vi

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards