Alla inlägg den 10 september 2010

Av Madde & Ullis - 10 september 2010 16:39

Lagottoklubben annordande en kantarellkurs förra helgen och mattarna hoppade av lycka.. Äntligen kunde dom lära sig lära mig att leta kantareller åt dom...
(Krångligare mening får man leta efter) 


Dag 1 väcka nosen..


   Här är hela gänget. Taggade som tusan och redo att börja jobba.


      Vi började på en stubb åker. Mattarna fick hålla i en plastbit och en pinne en stund. Sen kastade dom ut dem på åkern. Efter det fick jag sätta mig i

vindriktning  och när dom sa "sök". Ja en bild säger mer än tusen ord.


   Det här var en svår övning. Det blåser mycket ute på de skånska fälten nu när skörden är över. Men jag klarade det galant... 

(Åsa har ju redan väckt min näsa...hihi )

Och jag kan minsann ställa upp på det mesta för godis.


   Sedan var det dax att lära sig urskilja den specifika doften.

Man fick bara godis när man hittade burken med kantareller. Lätt som en plätt.


  

Här är den!!!


  

Jo jag sa att HÄR ÄR DEN!!

Kan jag få mitt godis nu?

Men eftersom det gick så bra för mig, ville matte att jag skulle sittmarkera.


Dag 2 skarpsök i skogen


   

På söndagen åkte vi ut i skogen för att träna. 

Vi började med övningen vi avslutade med på lördagen.


   Sen slängde mattarna ut kantareller i skogen som vi fick leta upp.

Inte helt lätt eftersom man måste komma rätt i vindriktningen. 

Att ta ut vindriktningen är inte mina mattars starkaste sida. 
Men det gick bättre och bättre.


   Sen var det fika paus...det var trist.. jag var ju "In the Zone"


   Men vi måste ju berätta att vi träffade ett gäng kändisar på den här kursen. 

På bilden har ni Vega med mattarna Stina och Renata

som vi inte träffat sen förra hösten.

Även Safira och en av mina kullsystrar (Serafina) var där med sina respektive mattar.


   Mitt i fikan döck det upp inkräktare i flocken. Och alla skulle ju varna...


   ....Va!? Vad är det som händer? 


   Efter fikan fick jag lukta på tryffel för första gången i mitt liv.

Det var högst intressant så jag var tvungen att använda tassarna och gräva lite. 


  

OCh sjukt mycket godis fick man också.


   När kursen var slut gick vi en runda med Vega och hennes mattar.

Stella du skulle gilla den här bruden. Hon kan det här med spagropar.


Ja det här var en fantastisk helg för hundar.

Och mina mattar har också njutit i fulla drag. 


   Den här bilden är från Vega från i söndags kväll!


Trött och nöjd, precis som jag. 


Kram och tass, legolas


Presentation



Hej!
Jag är en Lagotto som heter Legolas men jag kallas oftast för Lego.
Jag föddes den 12 april 2009 i Strövelstorp (utanför Ängelholm) hos Pia och Håkan, men bor nu hos mina mattar Madde och Ullis i Lund. Här kan ni följa mig och mina mattar när vi

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards