Alla inlägg under maj 2010

Av Madde & Ullis - 26 maj 2010 23:26

  

Dom hjälper till att hålla fästingarna borta från oss 4-benta också  

Ja om man HAR ett bärnstenshalsband vill säga... 

Det finns dock inga vetenskapliga bevis, men dom som testat är i alla fall nöjda!

Kan man slippa använda de "giftiga" preparaten som finns på apoteket och ändå hålla fästingarna borta så är det ju toppen, helt klart värt ett försök!

Mattarna har beställt ett till mig idag, får det i nästa vecka tror jag.

Har faktiskt bara haft 2 fästingar hittills utan att ha använt några preparat eller dyl. alls, men säsongen för dessa odågor har ju bara precis börjat...!

kolla in på: www.elvingsson.com

och på www.benliz.se 

för mer info och beställning av halsband.


kram och godnatt till er alla!

Av Madde & Ullis - 23 maj 2010 23:38

Sorry att bloggen inte uppdaterats förrän nu...

Behöver ju mattarnas hjälp med det här och både dom och jag var hel slut när vi kom hem!!! 

   

Mattarna kom ganska tidigt till utställningsplatsen så jag fick snällt vänta i buren medan de kollade läget vid ringen.


   

Plötsligt dök helsyrran Doris upp med sin matte Lotta!

Jätte skoj att äntligen ses, tyckte vi alla 3!

Tack för ert stöd och trevligt sällskap   


   

Dorran tog det hela med ro, hon har ju varit med förr även om det då varit i inofficiella sammanhang.


Jag däremot passade på att spana in hennes konkurrens   


  

SMHI hade lovat 19 grader och strålande sol i Hässleholm...

Solen strålade med sin frånvaro men Madde bländade oss alla så det räckte,   


   Sen var det äntligen vår tur!


  Här är jag i mitt esse!

Jag passgångade bara pytte pytte lite en endaste gång idag,

så matte var mycket nöjd med mig   


   Här har vi så Doris in action!

SÅ duktiga ni var!!!

Grattis till er 4:e plats i juniortik-klassen!


  

Själv fick jag på: typ, storlek, helhetsintryck 

en etta med bedömningen Mycket god,

Och blev 3:a i ringen (och gick alltså inte vidare idag.)

Spelar dock ingen roll att vi blev utan CK, vi är hur nöjda som helst ändå!


   Kritiken från domaren Ewa Nielsen löd:


typ, storlek, helheltintryck: Mycket god
 
Stor kraftig hane med maskulint huvud, med bra ögon.

Öronen något långt bak ansatta,
utmärkt päls, normala vinklar, härlig benstome rör sig med ett bra steg.
 
pris: Juniorklass 1/3


Min första utställningsdag har varit riktigt rolig,

och nu ser vi fram emot en inofficiell 
på Bosjökloster om knappt 2 V   


Natti natt gott folk,

See u soon again! 

Av Madde & Ullis - 20 maj 2010 13:38


Först av allt vill jag berätta om något spännande som hände sist vi var i spåret.


   

"Ser ni den här stammen? Detta är ingen vanlig stam...


   

En gång avgjorde den en ung hunds öde..."

Ni som är lika mycket Disney- fantaster som Ullis kanske kan gissa vilken film det är jag nästan citerat?

Faktum är att jag hittade ett frollic-träd på rundan den här gången... 


  

...Och sen även en frollic-stubbe.

Mattarna är nämilgen i full gång med att leta nos arbetes kurs till mig.

Jag citerar Ullis: 

" Det är dax att han klipper sig och skaffar ett jobb"


   JOBB... Jag får minsann jobba för maten varje dag!
Men visst, ser man så här tuff ut när man jobbar kan man ju leva med det. 


   Idag var det så dax att gå till han veterinären igen... Suck.

Här gosar han med mig medan syster klappar mig på tassen.

Det var ganska mysigt...


  

Sen sa syster att vi skulle leka Stockholms blodbad och körde in nålen...

Det var mindre mysigt ska jag säga!!!

Men jag var duktig ändå, sa faktiskt inte ett endaste knyst,

trots att det var lite läskigt.


  

Men nästa gång vill jag minsann ha ett Bamse-plåster!!!  

"Snyft..."


Tänker inte skriva med just nu utan uppdaterar er ikväll

när jag varit och klippt mig. 


/ lego 



Hi I'm back!

För att Madde skulle hinna med sitt fullspäckade schema idag, var hon tvungen att ta med mig till stallet, som ligger på väg till Ystad där jag ju har min frisör Karin.


  Inte mig emot, bara jag får göra av med lite spring i benen medan jag väntar....


   Jag praktiskt taget låg ner i kurvorna när jag jagade Sture!

Matte tjatade mest hela tiden om att jag inte fick bli skitig nu innan klippningen...

Men sånt kan man ju inte ha koll på när man leker fattar hon väl, det blir ju som det blir med den saken...


   Varmt var det och törstig blev man av all lek!

Till och med Ada kunde tänka sig att dela vattenskål idag!


   Vi vovvar fick roa oss själva när matte tog hand om den här tjockisen   

Ja, för tjock VILL vi att hon SKA BLI i alla fall...

Hon har varit iväg för betäckning i en hel vecka, kom hem igår.

Så nu hoppas vi på föl om 11 månader   


   Ser jag verkligen så bedrövlig ut att jag måste klippas igen?


   ja jo tydligen...

Men hallå, du kan väl i alla fall ha rätt inställning på kameran om du nu tvunget ska fota det hela!


  

Det skulle klippas lite här, och lite där...


   Jag var med och inspekterade allt in i minst detalj   

Detta medan Karin sjöng en trudelutt då och då, det gör hon för alla vovvar hon klipper, hon säger att vi blir lugna då.


   Ja jo, det stämmer, kanske lite väl lugna ibland...

Är vi inte färdiga snart???

Jag vill inte mer nu   


   Stå fint???

Är det så det ska se ut???

Känns inte riktigt rätt... 


   Nej jag tänkte väl, jag kan själv   

Tack snälla Karin för att du klipper mig så fint!



   På vägen hem såg vi ett klart försommar-tecken,

ett stort raps fält som blommade!!!


   Oj, det var visst maskrosor, men i alla fall...   


   Här har vi ju rapsen!!!   

Luktar sött av raps överallt här i Skåne nu tycker jag, härligt!!!


  

Även nyckelpigorna är visst på G, hoppas bara dom inte blir lika många som i fjol för då hade vi en hel invasion!


   Ännu lite raps... eller är det kanske maskrosor...   


   Ja värmen är verkligen på väg, hoppas den får stanna över helgen åtminstone...

Då har vi ju både Lundakarneval i stan, och utomhus utställningen i Hässleholm att se fram emot!


Nu är det slut för i dag...

Tack och adjö för i dag...

Tänk vad tiden gick fort,

Tänk vad mycket vi gjort,

Men nu är det slut för idag!!!

  





Av Madde & Ullis - 17 maj 2010 23:30

   ...Om man över huvud taget ens HAR tänkt...

Dax att hälsa på farbror veterinären idag.


Här väntar jag snällt på min tur.

Matte hade beställt tid för Rabies blodprov, och hör och häpna, tömmning av analsäckarna!!!

Vad hon därremot INTE tänkt på, förrän nu i helgen,

var att jag ju måste ha mitt 1-års vaccin innan söndag,

då det ju är utställningsdax!!! 


   

Här håller Torsten på att leta efter ett blodkärl att sticka i för blodprovets skull.

Detta gick dock inte så bra!

Efter många tappra försök från honnom och tålmodigt väntande från mig fick vi faktiskt ge upp, trots att det bara kommit en liten liten droppe blod från stackars mig... 

Och vad det gäller vaccinet var det SLUT!!!

Så vi ska komma tillbaks på torsdag förmiddag igen, för då är sjuksyster där, och hon ska tydligen va en jäkel på att hitta blodkärl.

Då har även vaccinet kommit, så jag kan få det med!

Så tack och lov ska nog allt ordna sig innan söndag trots Maddes tankspriddhet!


    

Det där med analsäckstömmning var väl inte super kul direkt, men inte lika illa som jag trodde faktiskt, (såg dock inte fullt lika nöjd ut som på bilden), men skötte mig exemplariskt!

Och till råga på allt så var det ingen fara med den saken...

Så Matte, låt mig sköta det där själv i fortsättningen tack!!!

Mamma LIq lärde oss faktiskt ett och annat om personlig hygien, så det är så!


Mer om de sista utställnings-förberedelserna får ni på torsdag! 

Då det som sagt är tid för ytterligare en sväng till veterinären,

och sen ska vi även ner till Karin i Ystad för lite klippning :O)


Förresten är jag nu anmäld till ytterligare en utställning.

På Bosjökloster 5 juni!


Nospussar från Lego

Av Madde & Ullis - 13 maj 2010 16:15


    

Så här mycket blåste det igår morse...


   Va?! Åka till Skrylle och gå i hundspåret, 5km...


   ...E du knäpp eller? 


   Vi kommer ju drunkna!!!!


   Får jag bara säga att jag tycker att det här är en MYCKET dålig idé...

Sa jag medan Ullis slängde in Maddes kamera i bilen och smällde igen dörren.
Sluta schåpa dig Lego, det är bara vatten.  


   Bara vatten... jag ser ju ut som Stella...Fast det ska erkännas att vi hade ganska kul matte, och lerbada kan jag nog vänja mig vid. 


 

   Va! Varför ska jag bada när vi kommer hem jag är ju redan dyblöt! 


   Ja som ni kanske förstår har jag inget att säga till om här hemma. 
Men jag hämnades på Ullis genom att nybadad ligga dyblöt i hennes säng.

Vilket hon inte upptäckte förrän hon kom hem från jobbet 03.30 i morse och skulle lägga sig... i en fuktig säng. HA!!!


   Idag har Ullis äntligen varit hos tatueraren.

Här sätter Bobby på en stencil som han ska tatuera i med bläck sen.


   Rakt?


 

Några sista ord?


 

Japp nu är det för sent att ångra sig! 
Och Ullis tittar inte på, för hon är egentligen lite rädd för nålar.


   I princip klart. Nu ska det bara rengöras och plåstras om.


   

Gissa om hon är nöjd? 
Tackar Bobby på Atelje 3 i Eslöv, för en fantastisk och efterlängtad gadd.


Jag fick ju vänta i bilen.... Men sen var det min tur att hitta på kul saker.
Ut i backarna i Flyinge... Jippi!! 

   Ullis har tappat sin jacka... bäst jag letar upp henne!!!


   Hallååååå.... Maaaaaatteeee var är du? 
Kan ni se henne?


   Hittade henne tillslut... och jackan fick hon på sig igen... 
Nu ska vi traska vidare mot nya äventyr..  


Kram och Tass, Legolas




Av Madde & Ullis - 10 maj 2010 23:45

  
Här kommer hurtbullen Madde springades lundaloppet i lördags.


 

Hon ser oförskämt fräch ut....

Men det är klart, här har hon 7 km kvar.


  

Trogna supporters som vi är, väntade vi tålmodigt...


Jag tyckte det var lite tråkigt, tills Ullis plockade fram godisbollen!


   Sen tränade jag stå helt på eget kommando när jag spanade efter mamma vid målgången.


  

Here she is!!!!

Och nytt personbästa på 55,26 blev det minsann också!
Jippi!!!!


Igår åkte Madde och Ullis till IKEA för att handla en efterlängtad garderob.

Som efter lite klurande och en hel del tålamod blev ihop byggd.


   Jag fick nya leksaker, så jag var dö nöjd!


   Men man blir trött av så många armar, ben och bollar,

   så jag fick allt ta en paus. 


   Och nu kommer något i hästväg....

Här gör Ullis sig redo för dagens stora utmaning!


   Det var nämligen äntligen dax att utföra provdyket,

   som hon fick i födelsedagspresent.... 2009... 


   Snacka om att ge sig ut på djupt vatten....hehe 


  

Det är en mycket nöjd Ullis, som här är på väg upp ur vattnet igen.

Mycket möjligt att det blir ett dykcert. framöver,

men hon vill fortfarande även ha ett MC-kort!!!!


Nu är det hög tid att nanna kudden.
Natti natt!!

kram Lego



Av Madde & Ullis - 6 maj 2010 23:57

  

Madde tränar flitigt inför både lundaloppet (1 mil) som går av stapeln nu på lördag, och Broloppet (2,1 mil) som hon ska springa 12 juni.

Men nu har hon börjat att dra ut även mig i motionsspåren...

(bara korta rundor givetvis)

Vad är det jag hör???

JAG RULLTIG!!!!

Nej vet du vad!!!

Men om du behöver draghjälp, så kan jag väl ställa upp då!


   I söndags var det barndop...


  

...För lilla Amanda, som inte är fullt så liten längre!

Just här ser hon lite missnöjd ut, men hon var Guda snäll i kyrkan   


  

När mattarna var på dop fick jag snällt stanna hemma.

Och här väntar jag tålmodigt på att MINA roligheter för dagen skall börja!


   Jag skulle nämligen få rasta mina små ben i skrylleskogen!!!


   Rottisen Nalla...


   ...Och Labben Pamse gjorde mig sällskap!


   Nalla och Pamse tävlade om vem som hade längst tunga,

Annika var dock inte så intresserad av att deltaga i detta spektakel   


   Här har ni (nästan) hela gänget som njöt av denna fantastiska dag   tillsammans!


  

Hänger ni med eller?

This is nice!!!


   Så tillbaks till det där med träning...

Idag var vi iväg på ännu en utställningsträning i SKK:s regi.

Till skillnad från sist, lyckades Madde hitta en "fotograf" åt oss,

bland åskådarna idag   


   Jag sprang riktigt stiligt nästan hela tiden idag!

Gäller dock att hålla tempot uppe annars blir det lätt passgång...


  Trav, trav, trav, inte passgång!  


   Hej vad det går!


   Kul är det oxå!

Kolla min svans, ser ju nästan ut att passa på en spets-vovve!

Häng med nu då mamma!!!


   Vi sprang runt, runt, runt och tränade bla: trav/stanna, trav/stanna.


   Gick riktigt bra om jag får säga det själv!

Och den där stå-träningen som dom tjatar där hemma,

har faktiskt hjälpt en hel del...


   Här har vi en perfekt uppställning, utom svansen då förståss...

Får skylla på trötthet, då detta var i slutet av passet,

som sammanlagt höll på i nästan 2 timmar!


   Det hanns även med lite kläm och känn!

Tandvisningen ser ut att gå bra här,

men faktum är att jag blir så in i vassen glad    

så fort någon okänd ska till att hälsa/klämma/känna,

så jag mest snor runt     och vet inte riktigt var jag ska göra av all min glädje!!!   

Detta trots att dom tränat på att vänner och bekanta ska göra tandvisning etc. på mig.

Vilket alltid går bra, men det är ju inte riktigt samma sak, för dom människorna "känner" jag ju i alla fall lite...  

Nåja, det är ju drygt 2 veckor kvar till den stora dagen,

så träning, träning och åter träning! 


  

Väl hemma igen åkte jag på ett bad, då jag även varit med i stallet idag.

Mamma Ullis är nämligen VÄLDIGT pollen allergisk för tillfället,

så det är av extra stor vikt att jag badas ofta nu!


   Efter badet är det dax för den obligatoriska bus och ryst stunden, 

 eller som mattarna säger när jag drar igång: jaha, då var det dax för tuppjuck!

 Det går till såhär: upp och ner i sängar och soffa flera gånger, rusa från ena rummet till det andra tills alla rummen är avklarade, åla sig på alla gosiga mattor, filtar och handdukar och sen upp och ner i alla sängarna och soffan igen!

Sen tar det tvär stop, och jag sommnar på 2 sek!!!   


  

Soliga vår hälsningar från mig och min ohana (familj)

till alla er där ute i bloggvärlden!


PS. Alla ni som brukar titta in anonymt här hos oss, skriv gärna en rad till oss i kommentarerna, vi är så nyfikna på att få veta vilka ni är   DS.

Presentation



Hej!
Jag är en Lagotto som heter Legolas men jag kallas oftast för Lego.
Jag föddes den 12 april 2009 i Strövelstorp (utanför Ängelholm) hos Pia och Håkan, men bor nu hos mina mattar Madde och Ullis i Lund. Här kan ni följa mig och mina mattar när vi

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards